Adbrite

Your Ad Here
Your Ad Here

Tuesday, July 6, 2010

هفت مرتبه سالم تر با هفت سین

سبزه



سبزه به عنوان نمادي از طراوت و سرسبزي معرف گروهي از مواد غذايي است كه حاوي انواع ويتامين ها، موادمعدني و فيبر موردنياز بدن مي باشد. اين روييدني هاي پرخاصيت با نام هاي مختلف هركدام با ويژگي هاي شگفت انگيز برخي مواقع تا سرحد معجزه به رفع نياز بدن انسان كمك مي كنند

Monday, July 5, 2010

حافظه ذهنی شما , شناخت و کلیدها


تعریف حافظه

الف ) حافظه یعنی ایجاد اثر بوسیله یک تجربه , نگهداری آنچه که در این اثر ضبط شده و دخول مجدد آن به هشیاری .

ب) حافظه حفظ آنچه در گذشته آموخته شده است به صورت نگهداری , یادآوری و تشخیص.


انواع حافظه

حافظه مورد استفاده یا کلامی است یا حرکتی. امر کلامی را به حافظه نسبت می دهند ولی امور عملی را اصطلاحن عادت می گویند. قایدتن اگر شما قابلیت مذکور را نداشته باشید میتوانید از لامسه نیز بهره ببرید بویایی و خصوصن چشایی دارای قابلیتهای مذکور نیستند و در زندگی ما تضعیف شده اند , در نتیجه تعریف در ذهن انسان با لغت حافظه جای نمیگیرند

در ذهنتان منعکس کنید که چه زمانی رویا خوش بویی دیده اید و حتمن تلاش کنید این یک برتری است . م


مراحل حافظه
برای حافظه مراحل مختلفی را متذکر شده اند که عبارتند از :

توجه برای یادگیری یک امر و نهایتا به حافظه سپردن آن اول باید به آن توجه کرد .

افرادی که دقت کمی دارند نمی توانند امری را یاد بگیرند و تمایلات اشخاص و اشتغالات ذهنی آنها در این امر موثر است.


حفظ : اساس حافظه حفظ است یعنی ضبط مطالب یادگیری شده در ذهن.

یادآوری : جریانی که فرد می خواهد آنچه را قبلا درک کرده است و در ذهن خود آگاه و حواسش نیست به خاطر آورد

تشخیص: شناسایی مورد آشنا از نا آشنا ,تشخیص ازیادآوری اسانتر است.


عوامل موثر بر حافظه


انگیزه : وجود انگیزه عاملی برای به خاطر سپردن مطلب است.

با معنی بودن : مطالبی که فهمیده و استنباط می شوند بهتر یادگیری شده و بیشتر در حافظه باقی می ماند.

کل و جز : <با درک کلیات و بررسی اجزا> و اتصال آنها به کلیت می توانیم مطلب را معنی دار ساخته و حفظ آن را آسان تر سازیم.

نقل کردن: بیان آنچه را که فرد می آموزد در جریان حفظ تاثیر دارد.

اجرا و تمرین در اوقات پراکنده : تمرین و تکرار مطالبی که حفظ شده موجب تثبیت در حافظه می شود.

سرعت یادگیری : افرادی که زود یادمی گیرند مطالب بیشتری می آموزندوبهتر مطالب را به خاطر می آورند.

زمینه عاطفی مطلوب: وجود آرامش روحی عاملی است که به حافظه کمک می کند , درحالی که وجود اضطراب موجب فراموشی می شود.


راه های پرورش حافظه :


ساختن تصویر ذهنی :از هر مطلب تصویری در مغز تشکیل دهیم .نمونه انکه اتاقی را در ذهن خلق کنیم به ان نام نداده تصویر خلاقی بدهیم که میتواند چیزی را تکرار کند و عناصر مربوط را در ان جای دهیم

اینجا یک نمونه ذکر میکنم :
برای خروج از منزل این سیستم ذهنی را برای به یاد داشتن 5 وسیله مهم و یک وسیله متغییر

اینجا تخیل و سلیقه من است
اجسام

مورد 1 کلیدماشین و خانه
مورد 2 کیف
مورد 3 موبایل
مورد 4 چتر < بخاطر هوای مالزی> م
مورد 5 عینک <من دوربین هستم> م

من از خواب بیدار میشوم و ذهنم به من و زندگی روزمره درود میفرستد
در اینجا یک صفحه با جعبه ابزار کامل جلوی چشم من باز می شود که صفحه خوشامد گویی است در این صفحه شناگری با سرعت فراوان در دریای خیلی گرم شنا میکند زاویه افتاب به صورت کاتوره ای در مدار خود حرکت میکند مایو شناگر بالای محلی که باید باشد حرکت میکند . من به ان دقت میکنم و از دور یک شی فلزی مانند چاقوی سویسی که مانند حرف کاف تا شده را می بینم بعد به یاد می اورم که در ان مکان چشمان من نیازی به عینک ندارند

بعد از آن آفتاب به زاویه چپ میرود بعضی اوقات هم آن را تمرینی به راست می برم یعنی آفتاب گویی از پشت با قدرت همه چیز را در ذهنم بارگذاری میکند دید من با چشم 100 درصد میشود

در گوشه راست پائین درصد دید وجود دارد که با ارزیابی اجسام واقعی به صورت تصادفی بنا به موقعیت و نیاز متغییر است و از تقلیل هوشیاری می کاهد و همچنین می توان برای آن وظایف ویژهای تعریف کرد

در آن منطقه که خارج از سر من قرار دارد و فضای بی نهایت تری است وارد اتاق صبح بخیر میشوم

روی دیوار روبرو تصویر یک کلید آبی بزگ است که به من احساس ارامش می دهد ماشین و آپارتمانم از ان آویزان هستند

آنرا بر میدارم بعد

روی زمین یک رسم فنی ناقص از کمدم هست که در آن کیف مشکیم گذاشته شده است .

انرا بر میدارم

روی دیوار سمت چپ تبلیغات موبایل آی پاد هست که می گوید یکی بخر ده تا ببر ولی من موبایل خودم را دارم

روی سقف آسمان با کدهای هواشناسی هست و یک فیل صورتی با مزه روی چتر من نشسته و پرواز میکند

در سمت راست یک تصویر امپرسیونیستی از درخت بلوط شادابی هست که یک عینک زیر آن دارد یک به پشت من نگاه میکند من عینکم را بر میدارم و پشت من تقویم قرار دارد

اینجا گزینه های بعدی را چک میکنم



مرتبط کردن آموخته ها به آموخته های قبلی: ایجاد تداعی بین مطالب جدید و مطالب قدیمی موجب پرورش حافظه و تثبیت موضوع درحافظه می شود.

برای ذهنتان تعریف کنید که استعاره ها جهت ایجاد آرامش است و مقصود جدا گانه آنالیز میشود , ضمنن 5 دقیقه بیشتر خود آگاهیتان را خسته نکنید گاهی تصویر های زیبا بسازید و به تعطیلات خیالی کنار ساحل بروید , بدون صرف هزینه برای استراحت دادن به ذهن فعال خود آگاه و اندوختن مقداری انرژی برای ایده های نو . گاهی هم احساسات نا آرام خود را با یافتن دلیل آن منطقی کنید و در احساسات زیبای خود لذت ببرید و دلیل آن را کادو کرده در اتاق شادی قرار دهید که بدانید که همیشه یک آس در دستتان برای شاد کردن خودتان و در نتیجه سایرین هست و ...خوب

وجود آهنگ و ریتم: یعنی این که مطالب اگر در قالب کلام موزون ( شعر گونه ) باشند, بهتر در حافظه می میتواند ریتم های ریاضی

انباشته ساختن مطالب: لازم است که مطالب را تدریجا به حافظه سپرد و انباشته کردن مطالب در ذهن باعث فراموشی می شود. مثلا یک دانش آموز باید به تدریج خود را برای امتحان آماده نماید و هرکز در شب امتحان تمامی کتاب را نخواند.

خواندن مطالب از حفظ: پس از یادگیری لازم است که مطلب به صورت حفظ شده چندین بار تکرار شود.

استراحت بعد از یادگیری : لازم است که فرد پس از یادگیری یک مطلب به استراحت بپردازد و از پرداختن بلافاصله به مطلبی دیگر خود داری کند.

. یادگیری کلیت ها: مطالب را به صورت کلی یاد بگیرید و سپس اجزا» را به کلیت مرتبط کنید

تخیلتان را به کار بگیرید , شما میتوانید اراده تان را بر ذهنتان متمرکز کنید .